ریزش و رویش اعتقادی از منظر قران کریم

قصه ریزش و رویش ریشه در اعماق تاریخ دارد. هر مکتبی دارای ریزش و رویش هایی بوده است. مکتب اسلام نیز از این مسئله مستثنی نبوده و در طول تاریخ شاهد دگرگونی های فکری و اعتقادی بسیاری از سوی افراد بوده است.

ریزش و رویش بسته به موضوع و مکتبی که در آن بحث می شود، متفاوت می باشد. موضوع گاه سیاسی و گاه اجتماعی و گاه علمی و گاه اعتقادی بوده است. منظور ما در این نوشته، ریزش و رویش در حیطه اعتقاد و باور های دینی است. البته این بحث را می توان با عنوان دیگری به نام «عوامل گرایش به دین و علل ارتداد» نیز پی گرفت.

 گرایش به دین مطابق با فطرت انسان ها است که خداوند آن را در نهاد ایشان قرار داده است. این که انسان ها در طول تاریخ، همواره در پی معبودی برای پرستش بوده اند موید این ادعا می باشد. چنان که خداوند متعال در قران کریم می فرماید:

«فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها»(1)

پس حق گرایانه روی دل خود را به سوی این دین (دین اسلام) کن همان طریقه و آیین فطری خدا که مردم را بر پایه آن آفریده است.

ولی آنچه که اهمیت بحث را بالا می برد، وجود افرادی است که یکی از دو حالت ریزش (ضلالت) و یا رویش (هدایت) برای آنها اتفاق افتاده است و نشان دهنده امکان وقوع این حالات برای هر شخص دیگری نیز می باشد.

افرادی هستند که اساسا از والدین مسلمان و دین داری زاده نشده اند ولی به دین حق روی آورده اند؛ ولی افرادی نیز بوده اند که به همراه تولد از پدر و مادری دین دار، از عقیده دینی خود برگشته و به شرک و کفر روی آورده اند؛ و در اصطلاح دینی مرتد و عاقبت به شر شده اند. 

 

تعریف ریزش

 

ریزش در لغت نامه دهخدا به «ریختن، اسم مصدر از فعل ریختن» معنا شده است.(2)

 

معادل عربی آن، کلمه «هبوط» می باشد. «هبوط» در لغت به معنای سقوط از بلندی به محل پایین و پست تر است و نقیض سعود می باشد.

 

منظور از ریزش در این تحقیق، ریزش اعتقادی و اخلاقی و به عبارت دیگر سقوط فرد هدایت یافته از مقام بندگی به قعر ظلمات و تاریکی ها است. چه بسا افراد بسیاری که پس از عمری عبادت و رسیدن به مقامات عرفانی به خاطر عوامل مختلفی ایمان خود را از دست داده و در مسیر بندگی از سکوی عبد بودن سقوط و ریزش می کنند. همانند بنای باشکوه و عظیمی که دیوار ها و سقف آن در اثر بی توجهی ریزش می کند و هزینه بسیاری که صرف آن شده بود به هدر می رود.

 

 

 

منابع :

1- سوره روم ، آیه 30 

2- لغت نامه دهخدا  ، ج 26 ، ص 262


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات مرتبط: انسان شناسیهدایت و ضلالت
برچسب‌ها: ارتداد عوامل گمراهی عوامل هدایت

تاريخ : شنبه 23 / 6 / 1395 | 16:58 | نویسنده : م.ش |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.